Apr
3

Kevyempi herkku

by Sofia   -   in Cooking

Minulta on toivottu jo muutamaan otteeseen jotain vähän terveellisempiä ja kevyempiä reseptejä myös. Kuten jo aiemmin olen maininnut, en ole mikään ravintoalan asiantuntija ja toivon, että kukaan ei nyt luota minun sanaani siitä mikä on hyväksi ja mikä ei.

Mutta se tiedän, että syömällä puhdasta mahdollisimman vähän prosessoitua ruokaa ainakin minä voin paremmin. Yritän ostaa mahdollisimman paljon luomua, vaikka kaikessa sillä ei niin suurta merkitystä ehkä olekaan. Erityisesti kun on kyse ohut- tai pehmeäkuorisista hedelmistä kuten päärynät, rypäleet tai banaanit niin meille tulee luomua. Halleista ja hyvistä isommista ruokakaupoista on jo pidempään saanut luomulihaa, mutta nykyään Aitokaupat ja Anton & Antonit tarjoilevat niitä myös ns. pikku kivijalkakaupoista meille Helsinkiläisille. ( Ja ainakin meidän lähellä perus marketeistakin saa vakuumipakattuna naudan luomujauhelihaa.) Myös lähellä tuotettu ja kotimainen ovat hyviä valintakriteereitä kun valitsen kaupassa ruoka-aineksia. Ehkäpä kaikki viimeaikoina kovin trendikkäitä ilmiöitä, mutta mielestäni kovinkin järkevän oloisia sellaisia.

Mutta aivan erityisen tärkeä valintakriteeri minulle kaupassa on se, että kun ostan jonkin tuotteen se sisältää sitä mitä sen kuuluukin. Parhaiten kaupasta selviää elimistöä ilahduttavin raaka-ainein jos ostoskoriin päätyy jalostamattomia tuotteita. Meillä perunamuusiin menee ihan oikeita perunoita. Kala saa näyttää kalalta (tai kalan fileeltä) ja toivon, että omat lapseni oppisivat tunnistamaan mahdollisimman monta juuresta, vihannesta ja hedelmää. Toki ymmärrän, että arkea helpottamaan tehdään pakasteita ja nakkipaketti silloin tällöin on ihan ok. Mutta en usko, että kenenkään vatsa ilahtuu jos syö prosessoitua ruokaa liian usein. Enkä edes sano, että ei kermaa, ei voita, ei ikinä, eieiei. Sanon vain, että vähemmän e-koodeja ja enemmän kauniita raaka-aineita joista vielä tunnistaa mikä sen alkuperäinen olemus on ollut.

Lasten ruokailussa tärkeänä pidän sitä, että tytöt syövät päivässä tarpeeksi vihanneksia, hedelmiä ja marjoja (muiden kuitujen ja proteiinien lisäksi tottakai). Jos aikuisen pitäisi syödä viisi omaa nyrkillistä edellämainittuja, niin lapselle varmaankin sama suositus on kohtuullinen. Aamupuuroon marjoja, välipalalle hedelmiä, aterioiden kanssa kasviksia. Vaihtelua välipalaan saa jos perus omput ja banaanit vaihtaa välillä vaikkapa tuoreeseen mangoon ja ananakseen (lähiruokaa parhaimmillaan, heh…). Marjat ja hedelmät on kiva myös heittää blenderiin ja tehdä välipalaksi smoothie. Joskus voi tehdä mieli myös jälkiruokaa, vaikka perus arkena meillä ei sellaista ruuan päälle yleensä syödäkään. Silloin teemme Hattaran kanssa yhteisvoimin marjarahkaa. Tässä meidän vähän kevyempi herkkumme kaikessa yksinkertaisuudessaan.

Marjarahka ( 4lle ja seuraavan päivän välipalaksi)

  1. 2 isoa rasiaa maitorahkaa
  2. n. 2 dl (luomu) vanilja jugurttia maun mukaan (tai kunnes koostumus on itsellesi mieluisia)
  3. 2 isoa pussia kotimaisia pakastemansikoita tai mitä vaan herkkumarjoja pakkasesta tai tuoreeltaan sattuu löytymään
  4. raastettua (luomu) sitruunankuorta
  5. n. 1 tl (aitoa) vaniljajauhetta
  6. Agave siirappia tai hunajaa maun mukaan

1. Sulata pakastemarjat.

2. Vatkaa keskenään maitorahka ja vaniljajugurtti (voit toki käyttää myös kermavaahtoa jugurtin sijaan, mutta silloin tämä ei kyllä ole kevyempi herkku, pelkkä herkku vaan). Raasta sekaan sitruunankuori ja lisää noin teelusikallinen vaniljajauhetta joukkoon.

3. Kääntele joukkoon mansikat tai muut marjat.

4. Makeuta agavesiirapilla, hunajalla tai halutessasi sokerilla. Huomaa, että vaniljajugurtissa on jo lisättyä sokeria ja mansikat ovat yleensä myös makeita. Voit myös lisätä halutessasi muussattua banaania makeutta antamaan. Agavesiirappi on hyvä tällaisissa kylmissä jälkiruuissa ja mm. jääteessä, koska nestemäisyytensä vuoksi se sekoittuu helposti kylmiin aineksiin.

Nautiskele hitaasti tai hotkaise treenin päälle kovaan nälkään.

Tämä on taas sarjassamme resepti joka ei oikeastaan edes ole mikään resepti kun se on niin yksinkertainen. Siksipä se sopii myös niin hyvin lasten kanssa tehtäväksi. Ainakin Hattara on onnellinen kun saa hämmentää sillä aikaa kun mamma lisäilee aineksia. Mansikat hän laittaa aina itse (yksitellen lusikalla, tarkkaa hommaa, kiireisemmältä voi palaa käämit).

Kepeämpiä herkkuhetkiä! Vähitelle lisää myös näitä “terveellisempiäkin” reseptejä.

Lattemamma

p.s. Tuo kuvien taustalla näkyvä aiheeseen todella hyvin sopiva kaikissa esanssiväreissä loistava kirja on Shauna Severin Marshmallow Madness!  Shaunan blogin löydät tuosta Lattemamman blogrollista. Myös tuo vähän nuupahtaneen näköinen ulkomainen masikka on lähiruokaa parhaimmillaan, varsinkin kun tarjoilin niitä vesimelonin kanssa välipalaksi tuona päivänä. Talvella on pakko vähän joustaa kun läheltä ei oikein tuoreita hedelmiä saa.

8 COMMENTS
|
6,619 VIEWS
|
Partager sur Facebook
8 comments on “ Kevyempi herkku „
Jonna, on April 3, 2013

Perus marjarahkakin näyttää erityisen herkulliselta kauniista lasista ja vaalenapunaisella pillillä! Muistatkos minun luomupäärynät? Oli kyllä herkullisia ulkonäöstä huolimatta, hih ;).

Sofia, on April 3, 2013

Joo muistan, L onkin niiden päärynöiden jälkeen ottanut uuden moton käyttöön; ” Luomu, pilaantuu matkalla kaupasta kotiin.” :D. Tosi näppärä toi pilli rahkassa ;), laitoin värin vuoksi kuvausrekvisiitaksi…

minna, on April 3, 2013

Kiitos kevyemmästä reseptiehdotuksesta! Miten en ole aikasemmin tajunnutkaan vaihtaa kermaa jogurttiin.. näin sitä jakamalla oppii. Mukavaa viikkoa!

Sofia, on April 3, 2013

Ei siitä Minna ihan niin kuohkeaa ja pehmeän makuista tulekaan kuin kermavaahdolla. Mutta herkullista kuitenkin! 🙂 Mukavaa viikkoa sinnekin!

Hanna, on April 3, 2013

Kiitos reseptistä! Oma olo on ollut nuutunut, ja aioinkin ehdottaa aiheeksi teidän perheen “ruokaviikkoa” tms vinkkejä, joilla pidät omaa vireystasoasi yllä!

Sofia, on April 4, 2013

Hanna, kiitos ehdotuksestasi, voisin jossain vaiheessa sellaista tehdäkin. Itselläni nuutunut olo kaikkoaa ihan parhaiten jos urheilen heti aamusta. Vaikka kuinka väsyttää kun kello soi niin liikunnan jälkeen ei kyllä koskaan kaduta ja energiaa on enemmän kuin jos olisi nukkunut sen ekstra tunnin. (Tämä ei tietenkään päde jos on pikkuvauvan äiti ja nukkuu vain muutamia tunteja kerrallaan. Silloin priorisoisin unta!) Tänään aamulla puoli seiskan aikaan kun hölkkäsin salille niin aurinko jo nousi ja linnut lauloivat. Kylläpä piristi kun kevät oli läsnä heti aamusta. Mutta siis tosi hyvä idea ja otan aiheen mietintämyssyyn!

Eeva, on April 4, 2013

Hei lattemamma! Aivan mainio idea korvata kerma jugurtilla! Tiedätkö saako jostain kaupasta paksumpia smoothie-pillejä?

Sofia, on April 4, 2013

Eeva, en kyllä muista nähneeni. Osaisikohan joku muu vinkata?

Leave a comment
name
email
url
message